Bloggen / Böcker / Dagens / Inspiration / Sverigeresor / Jorden runt / Resedagbok / Motions pictures / Personligt / Text och citat / Träning
       Utrustning / Självporträtt / Porträtt / Vardag / Stadsbilder / Varelser / Natur / Övrigt och blandat / Temafotograferingar

       Januari / Februari / Mars / April / Maj / Juni / Juli / Augusti / September / Oktober / November / December
       Januari / Februari / Mars / April / Maj / Juni / Juli / Augusti / September / Oktober / November / December









Käken

Jag har under flera år nu haft problem med min käke.
Den låser sig liksom ibland vilket gör att jag bara kan öppna munnen ca 1 cm.
När det har hänt så kan jag ibland "haka loss" och få upp den själv men ibland så går inte det utan jag får tålmodigt vänta tills det släpper av sig självt.

Ibland märker jag också att jag biter ihop tänderna och när jag kommit på mig själv att göra det så har jag haft samma problem med att öppna munnen.

Men nu har jag en annorlunda känsla mot hur det brukar kännas, det känns liksom trögt att öppna upp munnen, nästan som om någon försöker hålla munnen stängd med sina händer. Jag kan öppna munnen helt men då knakar det lite extra i käken och det känns som om den ska "haka av". Hellustigt!

Detta fick mig därför att googla ämnet och leta efter orsaker och hjälpmedel till att få det bättre eller sluta helt.

Kanske kan det vara så att jag biter ihop/gnisslar tänderna när jag sover och om så är fallet så kan det hjälpa med en bettskena under nätterna.
Ska rådfråga tandläkaren nästa gång jag är där om det kan hjälpa, för ibland när jag vaknar så märker jag att jag biter ihop tänderna.

Orsakerna kan även vara visdomständer. När de växer så kan de tydligen påverka hela huvudet och då borde ju käken vara prio nummer ett.

En person skrev på ett forum att hon kommit på en tillfällig lösning om problemet skulle uppstå. Det var nämligen att man skulle slappna av så mycket som möjligt i underkäken och sedan skaka på huvudet. Detta skulle då få käken att svänga loss.
Detta ska jag testa nästa gång käken sitter fast.

Har du några tips eller råd att ge så är du väldigt välkommen att göra det.

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Fy vad läskigt! Har inga råd att ge eftersom jag aldrig råkat ut för det själv, och det är jag mycket glad för...

2010-10-20 @ 21:32:05
URL: http://tanktochskrivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback